Každý z nás musí chodit nakupovat potraviny, nápoje, kosmetiku a další nezbytné věci pro život. V supermarketech, nákupních centrech i malých obchůdcích trávíme mnoho času. Obvykle seženeme, co potřebujeme, ale přiznejme si, kolikrát nakoupíme i nějaké zbytečnosti, věci, co jsme původně ani nakoupit nechtěli.
Není těžké podléhat marketingovým trikům, když je neznáme anebo se na ně nesoustředíme. Vždyť obchody zaměstnávají speciální zaměstnance na přípravu reklamy a triků, jak ze spotřebitelů vylákat více peněz při nakupování. Pojďme se podívat na několik rad, jak se trikům bránit.
1. Do obchodu choďte se seznamem – když si sepíšete, co opravdu potřebujete, co vám doma dochází, nemusíte v obchodě přemýšlet, co vlastně potřebujete a jdete na jisto. Navíc šetříte i svůj čas.
2. Pište si položky na seznamu nejlépe v pořadí, jak je v obchodě seženete po sobě. Pokud je nebudete hledat, nezamíří váš zrak do regálu s něčím jiným a nakoupíte skutečně jen to, co potřebujete.
3. Dávejte si pozor na nabízení cukrovinek u samotné pokladny. Záměrně jsou zde vystaveni, aby vás při čekání ve frontě lákaly.
4. Nechoďte do obchodu hladoví. Vaše chuť si něco dát se automaticky zvýší a většinou sáhnete po nějakých mlsotách, tedy uškodíte i svému tělu.
Jednu radu oddělíme zvlášť, neboť si zaslouží o něco delší popis. Týká se, jak jinak než slev a akcí.
Akce a slevy jsou zajímavý marketingový trik, na který lidé rychle a dobře reagují. Nejvíce na nás působí akce typu 1+1, 2+1 atd. zdarma. Jakmile je někde magické slovo zdarma, podvědomí lidí začíná pracovat na plné obrátky a máme sklony zboží nakoupit, i když o něj nemáme zájem. A to vše jen pro slovo zdarma.
Představte si to na příkladu. Potřebujete kvalitní sportovní ponožky do hor.
V obchodě ale nabízí 1+1 zdarma u jiného páru, který zdaleka není tak kvalitní, materiál kouše, nemá prošitou zadní patu. Co myslíte, který kus zboží si nakonec odnesete domů?